Volejbalové utkání 9. třídy proti učitelům

Historicky první volejbalové utkání žáků 9. třídy proti učitelům proběhlo v pondělí 27. 6. 2022. Počasí nám přálo, a tak jsme mohli využít tartanové hřiště nad školou. Kromě hrajících pedagogů se aktivně zapojila i skupinka roztleskávaček z řad žáků i učitelů. Vše dopadlo jak mělo, neboť družstvo dospělých zvítězilo v poměru 2:0.

Více fotografií najdete ve fotogalerii.

Jan Babka

Markétina dopravní výchova ve družině

Předposlední školní týden k nám do školní družiny zavítaly tři paní z Markétiny dopravní výchovy, aby děti seznámily s tím, jak se mají chovat na silnicích. Jelikož nás čekají prázdniny a děti vyrazí na svých kolech na výlety a ven s kamarády, zaměřily se na cyklistiku a její bezpečnost (povinnou výbavu jízdního kola, správné nasazení cyklistické přilby, viditelnost...). Demonstrovaly si správné poutání v autě (v dětské sedačce i mimo ni). Přímo na dopravním hřišti si děti vyzkoušely jízdu zručnost na koloběžkách. Z dopravního odpoledne si odnesly mnoho zážitků, znalostí a krásných odměn.

Více fotografií najdete ve fotogalerii...

Adéla Zborníková

Školní výlet 5. třídy do Českého Krumlova

Konečně po dvou letech zákazů výletů a exkurzí jsme se společně se 4. A vypravili do jednoho z našich nejkrásnějších měst, Českého Krumlova, a hodlali jsme si výlet pořádně užít. Nejprve jsme se šli zchladit do podzemí - navštívili jsme grafitové doly. Pro žáky byla zážitkem už jen samotná příprava na průzkum dolů. Všichni jsme dostali vybavení v podobě holínek, pláště a helmy s baterkou. Udělali jsme si nezbytnou fotku a nasedali do vláčku, který nás dovezl necelý kilometr do dolu. Poté jsme vystoupili a zbytek cesty jsme absolvovali pěšky. Děti doly velmi zaujaly, dostaly poučení, jak se grafit těží, a mohly si jím pomalovat obličej. Musím všechny pochválit za vzorné chování a odvahu, neboť to zrovna příjemné prostory nejsou. Po chladném prostředí v dolech jsme se šli ohřát na sluníčko, prošli jsme se historickou částí města k přístavu Myší díra, kde jsme měli objednanou voroplavbu. Nasedli jsme do dvou vorů a vypluli jsme. Z Vltavy jsme mohli obdivovat krásy historického centra města zapsaného v UNESCO. Vezli nás 4 voraři, z nichž jeden nám vyprávěl poutavou historii voroplavby a zajímavosti města. Plavbu nám obohatili sjezdem dvou jezů. Hodina velmi příjemné plavby utekla jako voda a my jsme museli vystoupit. Dětem už vyhládlo, tak jsme se zastavili na svačinu a poté pokračovali procházkou na zámek a k otáčivému hledišti do zámeckého parku. Čas našeho školního výletu se naplnil a my jsme se pomalu vydali na autobus. Děti byly dobře naladěné, celou cestu domů nám zpívaly. Domů přijely unavené, ale snad spokojené.

Hana Hiřmanová

9. třída smaženek na raftech

Náš školní výlet začal setkáním na vlakovém nádraží. Zde jsme nasedli na vlak směr Sušice. V Sušici jsme se nalodili do tří raftů, holky, kluci, mix. Dále jsme se plavili po bouřlivém proudu do kempu Velké Hydčice, kde nás čekal vytoužený oběd. Po řízku s hranolky jsme se vydali dále poznávat burácející zlatonosnou Otavu. Čekalo nás spousta hlasitých jezů plných dobrodružství. Cestou směrem na Střelské Hoštice nás stihl prudký déšť, místy se ozývaly hromy. Rázem jsme museli rychle do kempu, ale stejně jsme zmokli až na kost. Jakmile bouřka ustála, postavili jsme svoje příbytky. Z náročné cesty po zasněné Otavě nám vyhládlo a nohy nás táhly do pizzerie ve Střelských Hošticích. Po vynikající pizze jsme rozdělali oheň a zkoušeli všelijaké vylomeniny. Jak se ukázalo, cesta nás vůbec neunavila, u ohně s vyhrávajícím muzikou jsme vydrželi až do rána.

Druhý den jsme vyrazili na cestu do Strakonic. Řeka byla studená, avšak od vodních radovánek nás neodradila. V raftech jsme si dali něco dobrého, zapnuli hudbu a užívali si slunného počasí. Když jsme dorazili do Strakonic, odevzdali jsme rafty a rozprchli se na oběd v podobě kebabu. Jakmile jsme se nasytili, rychle jsme naskákali do autobusu směr Radomyšl. Před školou jsme si vyzvedli věci, rozloučili se a pádili domů. Výlet byl náš společný a poslední, nezapomenutelný. Každý den něco končí a něco nového začíná.

9. třída, p. uč. Johana Šišpelová Irová

7. třída na výletě

Na školní výlet jsme si vyjeli vlakem do Českých Budějovic, kde jsme si užili dvouhodinové skákání v Jump areně a pěkně se u toho zapotili. Následně jsme se přesunuli k přístavišti u řeky Vltavy, kde na nás již čekal parník směřující do Hluboké nad Vltavou. Při překonávání výškového rozdílu řeky v plavební komoře jsme si v praxi zkusili princip spojených nádob, o kterých jsme se učili ve fyzice. V Adrenalin parku na Hluboké jsme si trochu odpočinuli, vyzkoušeli workoutové hřiště a vyrazili romantickou cestou lesem na vlakovou zastávku. Odkud jsme vraceli zpět do Radomyšle.

Další fotografie najdete ve fotogalerii 7. třídy...

Cyklistický kurz 6. a 7. třídy

aneb týden plný překvapení

Cyklistický kurz pro šesťáky a sedmáky začal už netradičně tím, že část dětí chtělo zaujmout své pozice v hotelu Nežárka u Novosedel nad Lužnicí již v neděli. Asi touha po prvenství nebo dobrodružství😊

Každopádně nás všechny čekal týden plný překvapení.

Hned v pondělí jsme s řízky v batohách na zádech vyrazili směr Třeboň a po cestě si užívali parádního počasí, po prohlídce Schwarzenberské hrobky byl naším cílem zpět rybník Rožmberk. Proč plavky? No, protože nás čekal výklad paddlelboardingu a s ním spojené parádní řádění ve vodě a na prknech až do večera. Další překvápko dorazilo hned v úterý, celé ráno jsme doufali, že se nám déšť, který ukazovaly aplikace vyhne a tedy vyrazili na plánovanou trasu s obědem opět do Třeboně. Chtěli jsme toto krásné historické město vidět z jiného úhlu. A to se povedlo. Do restaurace na náměstí jsme dorazili s puntíky bláta a vodou až za ušima ve správný čas. Ale tam čekala velmi vstřícná obsluha a teplý čaj a skvělé jahodové knedlíky.

Odpoledne nechyběl po návratu bazén, který byl součástí budovy a večer jsme zahráli společně hry. Tak třeba seznamování dvojice postav pomocí nějaké typické hlášky bylo úsměvné - najednou se objevil třeba Shrek a Fiona, Romeo a Julie, ale také třeba daná dvojice bravurně zahrála rozhovor pana ředitele s manželkou.

Další překvapení přišlo ve středu.... Zkratka lesem do Chlumu u Třeboně se ukázala být dalším velkým dobrodružstvím, protože lesní cestu s bahnem rozjezdily stroje na kácení stromů. Aćkoliv se jednalo o trasu "královskou", tedy nejdelší z celého týdne, všichni zvládli na jedničku. "V pondělí jsem si myslela, že to nedám a teď vím, že se mi nebude chtít v pátek domů, moc mě to baví," řekla šesťačka Eliška.'
Večer nechyběl táborák s kytarou a buřty.

Ve čtvrtek bylo na pořadu dne Veselí nad Lužnicí, odpoledne se odehrálo spoustu míčových her na hřišti za hotelem a zájemci si zařádili ve fitness nebo bazénu. Večerní program zahájila gratulace oslavencům toho dne, protože i dvoje narozeniny se do našeho programu vešly. Ale hlavně celý týden jsme měli na přípravu televizních reklam, které byly vyvrcholením tohoto večera. Odehrály se scénky s tématikou firma na hlídání dětí, WC čistící gel, zubní pasta, ale třeba i pánská ochrana, podprsenka nebo prášky na bolest. Popasovali jsme se v reklamních spotech i s tématem energy drinků, bankovní půjčky a reklamou na elektrokolo.

A po pátečních bramborových knedlíkách s uzeným masem a jedním píchlým kolem a odřeným kolenem v Lásenici jsme se odpoledne vrátili k hotelu, kde už čekalo spoustu rodičů, aby nás odvezlo domů. Ani se nám nechtělo některým domů.

Konec dobrý, všechno dobré, týden plný dobrodružných zážitků za námi.

Další fotografie najdete ve fotogalerii společné akce školy...

Alena Šrámková

Nadaní žáci za technikou v Táboře

Na SPŠ v Táboře se konal seminář pro učitele a jejich nadané žáky. Jako doprovod jsem si do Tábora vzala Šimona Holuba, Jakuba Benedikta a Šimona Demetra. V pátek dopoledne kluci sestavovali modely obráběcích strojů, odpoledne se učili základy programování a kyberbezpečnost. Večer jsme se svezli na motokárách a zkusili si létání dronem. Druhý den nás už čekala virtuální realita, kde jsme si prvně zkusili vymodelovat prostředí a pak se třeba procházeli po Terezíně nebo si zkusili skočit z Mrakodrapu. Celé dva dny jsme si užili, obohatili se o nové poznatky a malinko víc se přiblížili technice.

Více fotografií najdete ve fotogalerii 7. třídy.

1. a 2. třída na vystoupení strýčka Charlese

V pátek 3. 6. 2022 se žáci z 1. a 2. třídy v rámci dětského dne zúčastnily pěveckého a zábavního vystoupení strýčka Charlese. Děti si užily široké spektrum hudebních žánrů a zábavných soutěží. Vystoupení bylo sponzorováno firmou Půjčovna aut Pepíno Radomyšl, které bych touto cestou rád poděkoval.

Jan Babka

6. třída na radnici Městysu Radomyšl

V předmětu Výchova k občanství je v šesté třídě jednou z probíraných oblastí v rámci tematického celku Domov, místo kde žiji pojem " Místní samospráva, její funkce a členění." Toto téma měli šesťáci možnost 3 .6. 2022 detailně probrat s osobou více než povolanou - se starostou městyse Radomyšl, Ing. Lubošem Peterkou. Pan starosta žáky přivítal na radnici a blíže je seznámil s fungováním samosprávy městyse, náplní své činnosti a s rolí zastupitelů. Žáci se starostou také hovořili o tom, jak se jim v Radomyšli a v přilehlých obcích žije a co by zde vylepšili. Některé jejich postřehy starosta ocenil, jiné uvedl na pravou míru. Je zřejmé, že žákům zdejší školy není vývoj městyse lhostejný a zajímají se o dění kolem sebe. Děkujeme panu starostovi za jeho vstřícnost a čas, který věnoval besedě se žáky 6. třídy.

Další fotografie naleznete ve fotogalerii 6. třídy.

Marie Hošková

7. třídách po stopách Karla IV.

Nastal den, na který jsme se všichni těšili - výlet do Prahy po stopách Karla IV.

Všichni jsme již seděli nedočkavě na sedadlech velkého autobusu s řidičem, na jehož přísnost nás upozorňovaly samy paní učitelky. Cesta se pro někoho mohla zdát příliš dlouhá, ale při dobré náladě tomu byl pravý opak.

Po zastavení autobusu se celá naše třída odebrala rychlostí rozespalého lenochoda ven. Bylo potřeba rozhýbat zkamenělé nohy a připravit se na dlouhou cestu za českými památkami.

Na pořadu dne byl mezi prvními Pražský hrad, který svou krásou ohromuje i turisty z cizích krajin. Prohlídka jeho interiérů byla sice zdlouhavá, ale rozhodně stála za to. Výklad paní průvodkyně byl velmi zajímavý, přesto udržet pozornost celou tříhodinovou prohlídku byl pro některé z nás nadlidský úkol. Navzdory tomu jsme si odnášeli mnoho nových poznatků a na vlastní oči jsme si mohli prohlédnout to, o čem jsme se při hodinách dějepisu učili.

Naše kroky pak směřovaly na Karlův most, který celý dýchal starou atmosférou. Pouliční umělci zde předváděli svá díla. Karel IV. by byl pyšný na to, že jeho most slouží lidem po staletí a stal se dominantou Prahy.

Tajuplné uličky Starého Města nás zavedly až na Staroměstské náměstí, kde hlučně odbíjel orloj.

Ruch a davy lidí na Václavském náměstí, na němž jsme dostali dvouhodinový rozchod, nás unavily natolik, že zpáteční cesta pro nás byla příjemným odpočinkem. Unaveni, ale nabyti zážitky jsme se vrátili domů.

Více fotografií naleznete ve fotogalerii 7. třídy.

Tereza Procházková, 7. třída

9. třída v Praze

Dne 23. 5. jsme podnikli společně se sedmým ročníkem výlet do stověžaté matičky Prahy, gotického skvostu. Navštívili jsme Židovské muzeum, Židovský hřbitov a Staronovou Synagogu.

Program nesl název "Badatel". Cílem programu bylo poznat židovskou kulturu a vyzkoušet si židovské tradice, zvyky a obyčeje na vlastní kůži. Pracovali jsme formou workshopu. Po skupinách jsme prezentovali běh života, šabat, svatbu a pesach. Nejvíce nás zaujalo, že hebrejština se čte naopak a písmena znamenají zároveň číslice. Na Židovském hřbitově jsme pak poznali historii hřbitova, kde leží 12 000 náhrobků dekorovaných symboly. Ve Staronové Synagoze jsme pak měli možnost vidět, kde trávil velkou část svého života známý myslitel Löw Rabbi.

Poté jsme navštívili Karlův most a Staroměstskou mosteckou věž. Výhled na Prahu byl přímo dechberoucí. Václavské náměstí, symbol sametové revoluce, prozkoumal každý dle vlastních zálib. Nikdo však nebyl ochuzen o možnost zpozorovat chod Prahy a obyvatele Prahy samotné.

Exkurzi jsme si velmi užili od začátku až do úplného konce. Děkujeme za nezapomenutelný zážitek a doufáme, že podobné exkurze zažijeme i na středních školách. Také děkujeme zřizovateli školy za luxusní autobus. Ušetřil peněženky nás všech.

Za žáky 9. tř. Denisa

A k tomu jedna básnička...

Byli jsme v Praze a bylo tam blaze.

Cesta dlouhápřesto krásná.

Srandy kopec, jídlo mazec.

Trochu jsme bloudili, ale bylo to jen na chvíli.

Hřbitov, synagoga, něco jako droga.

Dozvěděli jsme se spoustu věcí a neměli jsme žádné kecy.

Rozhled z věže, potěšil nás svěže.

Kultury plnou hlavu, předčila naši představu.

Kráčeli jsme uličkami, viděli jsme všechny pražské strany.

Rozchod na ,,Václaváku", peněženka přišla k strachu.

Pod koněm byl sraz, už přišel náš čas.

Cesta na autobus dlouhákaždý už pak kulhá.

Během návratu domů, zaznělo plno tónů.

Před školou jsme zastavili, všichni jsme se rozloučili a k domovům vykročili.

Ema, Tereza, Lucie - žákyně 9. třídy

Pohár rozhlasu starší žáci

Ve čtvrtek 5. 5. jsme odjeli reprezentovat školu na atletické závody ve složení Andrea Koptová, Adéla Machová, Klára Kaplánková, Jana Přechová, Lucie Bláhovcová, Iva Kylbergerová. Chlapci jeli v sestavě: Štěpán Mach, Šimon Mandl, František Tonninger, Robert Hlous, Tobiáš Vojta, Tadeáš Kloud a Jakub Jiřík. Byly to závody družstev, přesto bych chtěla ocenit nejvíce výkony Adély Machové, která vyhrála skok do výšky a Andrei Koptová, která vyhrála běh na 800m a byla třetí ve skoku do výšky. Dívky se umístily na celkovém 4. místě a chlapci na 8. místě. Všem za atletické výkony děkuji.

Pohár rozhlasu mladší žáci

Mladší žákyně - 2. místo

Kozáková K. - 2. místo ve skoku dalekém, 2. místo ve skoku vysokém (138 cm)

Mandová V. - 2. místo na 60m

Machová A. - 3. místo v hodu kriketovým míčkem

Mrázová B. - 3. místo v běhu na 600 m

Mladší žáci - 3. místo

Demetr Š. - 2. místo ve skoku vysokém (142 cm)

Holub Š., Demetr Š., Stieber D., Kloud M. - 1. místo ve štafetě na 4x60 m

dále se zúčastnili - Benedikt J., Pošta J., Křížová E., Poklopová L., Křížová T.

Johana Šišpelová Irová

Úspěchy v chemických soutěžích

Chemie obvykle nepatří mezi nejoblíbenější předměty. Přesto někteří žáci ZŠ Radomyšl v ní našli nejen zalíbení, ale též dokázali, že svými znalostmi a dovednostmi mohou v chemických soutěžích konkurovat ostatním školám.

4. března 2022 proběhlo po dvouleté odmlce na Gymnáziu ve Strakonicích 58. ročník Chemické olympiády kategorie D určené pro žáky 8.a 9.tříd základních škol a příslušných ročníků víceletých gymnázií, kam po úspěšném zvládnutí školního kola postoupily tři žákyně 9. ročníku. V okresním kole se Tereza Hřebejková umístila na 11.místě, Ilona Hochová na 10. místě a Lucie Bláhovcová obsadila 8. místo. Přestože se děvčatům nepodařilo obsadit první tři místa, zaslouží si uznání a pochvalu, neboť patří mezi první desítku nejlepších chemiků na strakonickém okrese, jak vždy zdůrazňuje paní D. Míková, garant okresního kola ChO kategorie D.

Na naší škole proběhla i soutěž Hledáme nejlepšího mladého chemika. V této soutěži 9. třídu reprezentovali Jakub Jiřík, Tereza Hřebejková a Lucie Bláhovcová. První kolo soutěže proběhlo formou on-line testu a do krajského kola zaměřeného zejména na praktickou část se probojovala Lucka a Tereza. Regionálního finále na Střední škole obchodní v Českých Budějovicích se zúčastnilo 20 soutěžících. Lucie Bláhovcová se umístila na 2. místě s bodovým ziskem 65/70 a Tereza Hřebejková na 4.místě s 60,5 body.

Při této příležitosti bych ráda připomněla i obrovský úspěch naší bývalé žákyně Aleny Tomáškové, která během studia Střední školy obchodní reprezentovala Českou republiku a obsadila druhé místo na mezinárodní soutěži chemiků.

Milena Maroušková

Čarodějnický dvorek

Ve čtvrtek 28. 4. se konal pro děti ze školky Čarodějnický dvorek, pořádaný svazem žen Radomyšl. Naše 9. třída si připravila pro děti pár kouzel a oblékla se do kouzelnických převleků. Byli rozděleni na jednotlivá stanoviště, např. překážková dráha s koštětem, prolézání pytlem, chůze po kladině, vylézt po štaflích a zazvonit na čarodějnický zvoneček, točící židle s čarodějkou, hod na čarodějnici a skok do dálky. Myslím, že si děti ze školky odnesly spoustu zážitků a pár kouzelnických triků.

Johana Šišpelová Irová

Exkurze 9. třídy do planetária

Devítka se vypravila na exkurzi do planetária v Českých Budějovicích. Shlédli jsme film Voyage, při kterém se s námi "točil" celý vesmír. Díky komentované přednášce jsme se seznámili se základní orientací na noční obloze. Umělá obloha byla prezentována v takové podobě, v jaké by ji bylo možno vidět v den, kdy jsme v planetáriu byli. Monika Babková

Ukliďme si Radomyšl

Na pátek 22. 4. 2022 připadla oslava Dne Země, což je celosvětová událost, kterou si v současnosti připomíná 193 zemí světa. V roce 1990 se přidala i Česká republika. Tento den je svátkem, jehož smyslem je připomenout si důležitost ochrany životního prostředí.

Stranou nezůstali ani žáci naší školy. Na tento den jsme naplánovali úklid městyse Radomyšl a jeho okolí. Každá třída se vydala uklízet předem dohodnutou část obce a okolí. Od odpadu jsme vyčistili např. okolí benzínové pumpy, rybníku Cihelna, hřiště, sídliště Na Baborčici, okolí silnice na Osek, Strakonice a další místa. A že bylo co uklízet dokazují nejen naplněné pytle, ale i hromady odpadu u cest, které si odvezli pracovníci obce.

Na závěr akce si mohly děti opéct buřty a ohřát se u ohně, jelikož byla ten den veliká zima.

Vše potřebné k úklidu nám dodalo sdružení "Ukliďme Česko" a "Ukliďme svět" ve spolupráci s Českým svazem ochránců přírody. Za rukavice a pytle na odpad jim tímto děkujeme.

Všichni doufáme, že si lidé uvědomí, kam odpadky patří a my už v příštím roce nebudeme mít co uklízet.

Ivana Třeštíková a Johana Šišpelová Irová

Den bez tašek

V úterý 19. 4. žáci 7. třídy přijali aprílovou výzvu - den bez tašek. O nápaditosti našich sedmáků se můžete přesvědčit na fotkách.

Lední revue ve Strakonicích

Ani aprílové počasí neodradilo žáky 2. a 4.A třídy od návštěvy zimního stadionu ve Strakonicích. Žáci zde zažili nevšední kulturní zážitek, shlédli dětské Lední revue. Plni dojmů tak vkročili do dalšího měsíce ve školním roce.

Eva Lukešová

Knihy kam se podíváš

Nápadem veřejně přístupných knihoven známých jako Knihobudky se nechali inspirovat i žáci Základní školy Radomyšl. Společnými silami vytvořili malou knihovničku, ve které si každé dítě i dospělý může knihu kdykoliv půjčit, vzít anebo do ní vložit některou z vlastní sbírky, pokud by ji rád daroval dál.

Knihobudky tak poslouží všem, kteří mají kladný vztah ke knížkám, rádi si čtou a s oblibou pátrají po nepřečtených nebo pro ně prozatím neznámých titulech. Je volně přístupná, tedy funguje jako veřejná a bezplatná knihovna pro každého. Najdete ji ve vstupu do základní školy, je krásně na modro vyzdobená a její působení pro všechny hlídá a koriguje moudrá sova.

Tereza Perná

Maškarní odpoledne zakončila výuka tance

V družině si děti zvykly, že pravidelně na přelomu února a března přichází ve školní družině maškarní odpoledne. Bohužel předchozí dva roky vyšly na prázdno, o to víc se děti těšily na toto. Děti si své převleky užívaly, v maskách dorazily i paní vychovatelky.

Novinkou tohoto roku byla děvčata ze sedmé třídy. Holky převzaly roli dýdžejek, asistentek při jednotlivých soutěžích a v závěru děti naučily soku - soku tanec. Kupodivu se zapojili všichni.

Celé odpoledne proběhlo v pohodě a s úsměvem, děti si odnášely veselé zážitky a v bříškách domácí pečené buchty, které pro ně vytvořily paní vychovatelky. Tak snad za rok budeme moci zase zopakovat.